Innerlijke vergeving

Waarom dit onderwerp?

Ik kom dit onderwerp regelmatig tegen wanneer ik mijn cliënten begeleid en in mijn omgeving. Ze voelen minder innerlijke vrijheid omdat ze de ander of zichzelf niet kunnen vergeven. Bijvoorbeeld bij een verlies van een relatie of vriendschap. Het kan nog gecompliceerder worden als iemand gestorven is en ze die niet hebben vergeven en achterblijven met een schuldgevoel.

Wat is vergeven?

Vergeven is loslaten van je verwachtingen en niet hopen op een beter verleden. Vergeven betekent niet dat je goedkeurt wat de ander je heeft aangedaan. Vergeven is t het gebeurde minder persoonlijk nemen, pijn en boosheid laten varen en iemand anders niet verantwoordelijk stellen voor je welzijn. Daarvoor ben je zelf verantwoordelijk. Vergeven doe je voor jezelf zodat je weer innerlijke vrijheid ervaart en dat je jezelf niet meer met belast.

Wat is jouw oorsprong van vergeving?

Hoe werd er omgegaan met vergeving in jouw gezin? Waren je ouders vergevingsgezind of waren ze koppig of wraakzuchtig. Het kan zijn dat je deze voorbeelden nog volgt.

Als ik kijk naar mijn moeder was ze niet zo vergevingsgezind. Ze haalde vaak “oude koeien uit de sloot“ wanneer ze gekwetst was. Bovendien was ze erg star en koppig. Mijn vader gooide zijn frustraties eruit en hij was het kwijt. De volgende dag was alles weer normaal voor hem, hij was nu eenmaal geen prater. Ik heb dubbele boodschappen gekregen in mijn jeugd. Als kind was ik niet vergevensgezind en wraakzuchtig, als mensen mij iets aandeden. Ik kon me niet zo goed uiten en ik stopte alles weg en bereikte er niets mee. Ik had een hekel aan ruzie en ik vermeed confrontaties. In mijn volwassenheid heb ik geleerd om te vergeven. Ik heb er emotioneel en fysiek last van als ik dat niet doe. Als iemand mij iets aandoet, onderzoek ik waarom iemand zich zo gedraagt. Wat zit erachter, dan heb je vaak meer begrip waarom iemand zich zo gedraagt. Komt het door mij of door zijn/haar verleden?

Manieren van vergeving

Belangrijk is om eerst rust te vinden in jezelf voordat je een gesprek aangaat met die ander. Door aan te geven dat je er niet mee eens bent wat de ander je heeft aangedaan. Je praat vanuit je gevoel (ik boodschap) dan voelt de ander zich niet aangevallen. Voorbeeld van een ik- boodschap: ik voelde me zo gekwetst toen je gisteren zo boos werd op mij tijdens het feestje. Door dit te zeggen gaat de lading ervan af en de lucht wordt geklaard. Dat wil niet zeggen dat je zijn/haar gedrag goedkeurt maar wel vergeeft en dat je de ander probeert te begrijpen waarom hij het heeft gedaan. Ten goede voor jezelf om weer innerlijke vrijheid te voelen en open te zijn in het contact met de ander. Je leert beter je grenzen aan te geven en helder te communiceren.

 Vergeving is de sleutel van jouw geluk!

Voorbeelden van vergeving zijn wel van Mahatma Gandi, Nelson Mandela en Martin Luther King. Zij realiseerden zich dat ze werkelijk gevangen waren in hun geest als ze niet vergaven.

Gezonder leven

Vergeven kan de fysieke en mentale gezondheid bevorderen. Er zijn experimenten verricht i.v.m. vergeving, zowel betrokken bij fysieke als emotionele pijn. De uitslagen zijn: dat het de gezondheid verbetert en negatieve effecten van niet kunnen vergeven vermindert. Door vergeving krijgt men positieve emoties. Door vergeving is er minder hartproblematiek en andere kwalen.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s