Weerstand bij veranderingen

Aangezien er zoveel veranderingen zijn in de Coronatijd en het zoveel aanpassingen van ons vergt vind ik het een mooi onderwerp om hierin te duiken. Persoonlijk staat mijn praktijk al 7 weken stil en zijn er verschillende lezingen van mij afgezegd waarbij ik mijn eigen weerstand tegenkom. Niet wetend welke vorm dit allemaal gaat krijgen en wat voor consequenties dit met zich meedraagt. 

“We are always in transition. If you can just relax with that, you’ll have no problem,” aldus de Tibetaanse geestelijke Chögyam Trungpa. En hij heeft gelijk: alles verandert altijd, de wereld staat nooit stil, de klok stopt niet met draaien. Over het algemeen kunnen we ons daar goed bij neerleggen, tenzij het gaat om grote, persoonlijke veranderingen. Zeker als we daar niet zelf voor hebben gekozen. Denk aan het verlies van een naaste, a.g.v. een scheiding, ontslag of een gedwongen verhuizing.

Waarom: wat maakt het dat we weerstand hebben met veranderingen, als we uit onze comfortzone worden gehaald? Het is menseigen dat we graag aan hetzelfde willen vasthouden. Het is vertrouwd, bekend, veilig en wetend wat we hebben en hoe dingen eruitzien. In de Coronacrisis is niets zeker en alles staat op zijn kop, de wereld staat stil en dit gaat gepaard met angst. Angsten zoals; hoelang gaat het duren, wanneer mag ik mijn dierbaren weer zien die in een verzorgingstehuis wonen? Word ik ook ziek of gaan mijn dierbaren ziek worden of in vreselijke mate gaan ze dood? Verlies ik mijn baan, of mijn bedrijf, hoe gaat de wereld eruitzien na de coronacrisis? Denk ook aan relaties die op springen kunnen staan of je gezondheid. Als we ons gigantisch bedreigd voelen en niet wetend hoe de verandering in de toekomst eruit gaat zien zijn we vaak angstig. Deze soorten verliezen brengen onrust in ons systeem. Onzekerheden brengen frustraties met zich mee wat kan leiden tot stress, onrust en fysieke klachten. We hebben de neiging om te vluchten voor de feiten. We kunnen dan terugvallen op geklaag, boosheid en slechte gewoontes om in te ‘vluchten’.  Zoals: roken, snoepen, of je verliezen in de wereld van Social media Wat kan je beter doen?

Zienswijze: hoe doe je dat om in jouw eigen kracht te durven staan. Om dingen vanuit een andere hoek te bekijken in een tijdelijke beperking? Het kan verhelderend werken. Tijdelijke schijnbare stilstand brengt tijd om na te denken en op verschillende fronten te ontwikkelen waar het nodig is om beter te functioneren. Het aangaan, doorheen gaan van de crisis, het doorleven heft de weerstand op. Soms is de reactie op een verandering namelijk een stuk negatiever dan het uiteindelijk zou uitpakken. Vaak lijd je meer van tevoren als op het moment. Zoals dat het niet fijn is met de tijden van nu dat we geen bewegingsvrijheid hebben maar wel ontdekken wat meest essentieel is voor jezelf. Veranderingen zorgen lang niet alleen maar voor negatieve ontwikkelingen en kunnen je ook weer nieuwe mogelijkheden geven of je nieuwe vaardigheden aanleren om met deze veranderingen om te kunnen gaan. Je zult hierdoor groeien als mens en bent beter opgewassen tegen het leven. Je veerkracht wordt verhoogd.

Mogelijke Strategieën:

  • Belangrijk is om eerst goed afscheid te nemen van het oude om open te kunnen staan voor het nieuwe
  • Neem je rust en vraag hulp aan anderen of professionelen
  • Neem de weerstand niet persoonlijk, praat, deel met mensen over waar je een band mee hebt dat kan rust geven en inzichten.
  • Onderzoek wat de mogelijke oorzaken van je weerstand zijn. Dan ontdek je al snel een rode draad in jouw manier van omgaan met verandering.
  • Kijk wat er op het moment bij je gebeurt. Niet alleen in je hoofd, maar vooral in je lichaam. Door in een stressvolle situatie ‘uit je gedachten’ te stappen en te focussen op wat je voelt (verhoogde hartslag, zweethanden, de stof van je kleding op je huid). Je realiseert je dat het niet de situatie is die zorgt voor stress en weerstand, maar dat je gedachten dit doen.
  • Nu is het de kunst om rust te vinden in dat grotere geheel. Probeer ook de schoonheid in te zien van alle veranderingen die om je heen gebeuren en dus ook de verandering die bij jou stress en weerstand veroorzaakt. Niets blijft immers hetzelfde, alles stroomt en beweegt in een flow. Zie ook de mooie dingen die gebeuren naast al het heftige. Het individualisme wat vermindert en dat mensen meer om elkaar bekommeren. De creativiteit van mensen zoals wat er allemaal is ontstaan online.
  • Ga op zoek naar compassie, dankbaarheid en waardering. Hoe groot of ingrijpend de verandering ook is. Als het je lukt om relaxed en open naar het grotere geheel te kijken, dan gaan compassie en dankbaarheid goed samen met het verdriet en de complexiteit die soms bij een grote verandering horen. Het gaat erom dat je juist op de meest verdrietige en moeilijke momenten in je leven inziet dat dankbaarheid en compassie altijd bereikbaar zijn. Kijk en geniet van wat er wel is dan kijken in een tekort.
  • Ga situaties waarderen, precies zoals ze zijn. Fouten, wonden, verlies en pijn. Maar ook groei, leermomenten en ervaringen. Jij bent samen met alle anderen op de wereld onderdeel van de continue stroom van verandering en verloop. Je laten meevoeren in die stroom en je verwonderen over alles wat je onderweg tegenkomt, brengt je verder.
  • Kies een veranderingsstrategie die natuurlijk bij je aansluit als persoon
  • Houd een dagboek bij (geeft meer inzicht). Als je opschrijft voor jezelf waardoor de veranderingen in je leven zijn ontstaan; dit helpt je te begrijpen hoe je in deze nieuwe situatie bent beland.
  • Zorg voor een goede weerstand. Probeer in regelmaat te leven en let goed op je voeding
  • De situatie te accepteren in plaats van erover te klagen. Dan leer je verandering te waarderen en hoef je niet vast te klampen aan oude gewoontes en kun je je openstellen voor je nieuwe leven.
  • Laat de controle los je hebt toch geen grip op veranderingen. Het leven is continu in beweging, het is niet mogelijk om dingen situaties en mensen vast te houden.
  • Gewend raken aan iets nieuws kost tijd die je jezelf ook moet zien te gunnen. Veranderingen doorloop je in 4 stadia:
    • Ontkenning: niet willen weten dat er iets gaat veranderen
    • Weerstand: jezelf verzetten tegen deze verandering
    • Ontdekken: meer oog krijgen voor de positieve kanten van de situatie
    • Verbintenis: de verandering toelaten in je leven
  • Om te proberen ook het goede van de nieuwe situatie te zien kun je eens opschrijven welke voordelen de veranderingen (kunnen) hebben. Focus je niet op de positieve kanten van het oude en de negatieve kanten van het nieuwe maar draai het eens om! Wat is het beste wat je kan overkomen en hoe kun je groeien als mens?
  • Geef jezelf wat je nodig hebt. Neem bijvoorbeeld meer rust, slaap meer, neem een warm bad of neem een wandeling. Je kunt dan beter omgaan met stress.

Onderzoek bij weerstand je onvervulde behoeften. Met het vervullen van je behoeftes verminder je je angst. Voorbeelden: angst is om iets kwijt te raken= behoefte hebben aan iets waardevols. Angst voor isolement = behoefte hebben aan acceptatie. Angst om te falen= behoefte hebben aan succes. Angst voor conflict= behoefte hebben aan harmonie. Maak contact met die angst deel het en help anderen om hem/haar behoeften te vervullen. Als de behoefte is vervuld is er geen angst meer. Emoties zijn onbewuste signalen van lichaam en geest die wijzen op onvervulde behoeftes.

We hebben weerstand nodig

Deze tijd vergt offers en tegelijkertijd kan het tot diepe inzichten leiden. Hoe kunnen we dingen verkrijgen, om elkaar te motiveren en te transformeren? Mensen hebben zowel privé als in werk veranderingen nodig om energiek en geïnspireerd te blijven. Flexibiliteit, aanpassingsvermogen, openstaan voor nieuwe ideeën versterkt groei en jouw veerkracht. Bij een crisis is het raadzaam om te kijken of het op de oude manier nog werkt en functioneel is. Als dat niet zo is het tijd om dingen te veranderen naar wat wel werkt.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s